Visuell Vägledning har läroplanerna för grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som utgångspunkt i sitt framtagande av produkter.
I läroplanen för grundskolan (Lgr11) kapitel 2.6 som heter ”Skolan och omvärlden” står att skolans mål är att varje elev
- kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,
- har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv, och
- har kännedom om möjligheter till fortsatt utbildning i Sverige och i andra länder.
Det står också att alla som arbetar i skolan ska
- verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö, och
- bidra till att elevens studie- och yrkesval inte begränsas av kön eller av social eller kulturell bakgrund.
Läraren ska
- bidra med underlag för varje elevs val av fortsatt utbildning och
- medverka till att utveckla kontakter med mottagande skolor samt med organisationer, företag och andra som kan bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den i det omgivande samhället.
Studie- och yrkesvägledaren ska
- informera och vägleda eleverna inför den fortsatta utbildningen och yrkesinriktningen och särskilt uppmärksamma möjligheterna för elever med funktionsnedsättning och
- vara till stöd för den övriga personalens studie- och yrkesorienterande insatser.
Visuell Vägledning gillar normkritisk vägledning och vi vill hjälpa dig med metoder!